قیمت لبنیات از امروز تغییر کرد ، کاهش قیمت ها موقتی است؟

به گزارش لیتن، به گزارش خبرنگاران، پنج شنبه هفته قبل وزیر جهاد کشاورزی از کاهش 10 درصدی قیمت سه محصول اصلی لبنیات از جمله شیر، پنیر و ماست اطلاع داد. وعده ای که به گفته سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی از امروز محقق شده است اما بعضی رسانه ها اعلام نموده بودند که این افزایش قیمت از هفته آینده اعمال می گردد.

قیمت لبنیات از امروز تغییر کرد ، کاهش قیمت ها موقتی است؟

به نظر می رسد دولت سیزدهم هم در پی کنترل بازار است. همین کاهش دستوری قیمت لبنیات به فراوریکنندگان گویای مدیریت اقتصاد به شیوه دستوری و دولتی است! این در حالی است که بنا بر اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه به بیش از 45 درصد رسیده است.

بنابراین به گفته فراوریکنندگان با وجود تورم در کشور نمی توان انتظار تداوم کاهش قیمت لبنیات را داشت.

کاهش قیمت لبنیات دائمی است؟

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی با تائید موقتی بودن این طرح به خبرنگاران گفت: تورم کشور بیش از 40 و تورم ماهانه 4 درصد است، یعنی هزینه فراوری ماهانه چهار درصد افزایش پیدا می نماید. در این شرایط تورمی شاخص فراوری ثبات ندارد و این کاهش قیمت ها کوتاه مدت است.

به گفته بنی طبا، راه حل بلندمدت برای کاهش قیمت لبنیات این است ارزی که به شکل یارانه سیاه به نهاده دامی تعلق می گیرد، حذف گردد تا فراوریکنندگان یک رقابت سالم داشته باشند و این منابع به دهک های محروم جامعه برسد.

فروشگاه ها هنوز محصول قدیمی دارند

سید محمدرضا بنی طبا شرح داد: قیمت سه محصول پنیر، ماست و شیر از امروز 10 درصد مقرون به صرفه شد اما تا زمانی که این محصول با قیمت تازه به دست توزیع کنندگان و فروشندگان برسد، سه روز طول می کشد. چرا که این محصول برای توزیع چند روزی در قرنطینه قرار می گیرد.

او ادامه داد: قیمت بازار و انبار هنوز تطابق پیدا نکرده است. چرا که در بعضی از فروشگاه ها یا سوپرمارکت ها این محصولات با قیمت قبل وجود دارد. بنابراین این فروشگاه ها نمی توانند محصولاتی که از قبل خریداری شده را با قیمت تازه بفروشند.

کاهش قیمت ها ادامه دار است؟

فراوریکنندگان شرط تداوم کاهش قیمت محصولات لبنی را ثبات قیمت شیر خام می دانند. سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی گفت: معاونت دامی وزارت جهاد تعهد داد تا قیمت شیر خام تعییری نکند. چنانچه هزینه فراوری به خصوص شیر خام بیش از قیمت مصوب افزایش یابد این طرح شکست می خورد.

چرا سه محصول مقرون به صرفه شدند؟

او گفت: 60 تا 65 درصد از محصولات لبنی وابسته به قیمت شیر خام است. بنابراین اگر شیرخام گران گردد دوباره قیمت تمام شده محصولات افزایش پیدا می نماید و شاهد گرانی لبنیات هستیم.

اما چرا فقط سه محصول مقرون به صرفه شدند؟ به گفته بنی طبا، این سه قلم یعنی پنیر 400 گرمی، شیرنایلونی و ماست 5/2 کیلوگرمی مورد استفاده دهک های پایین جامعه است و با توافق هایی که با دولت اجرا شده ترجیح دادیم این تخفیف ها برای دهک محروم جامعه اعمال گردد.

پیش از این سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی از کاهش 50 درصدی سرانه مصرف لبنیات در ایران اطلاع داد و به ایلنا گفت: گرانی های پی درپی و بی توجهی دولت، منجر به کاهش 50 درصدی سرانه مصرف لبنیات شده است.

برای مطالعه بیشتر خبر کاهش سرانه مصرف لبنیات در ایران را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1894

به "قیمت لبنیات از امروز تغییر کرد ، کاهش قیمت ها موقتی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت لبنیات از امروز تغییر کرد ، کاهش قیمت ها موقتی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید