شرایط اینترنت کشور؛ 5 ساعت قطعی کامل، 6 ماه اختلال

به گزارش لیتن، وزیر ارتباطات چند روز پیش اعلام کرده بود که اختلال گسترده در اینترنت وجود ندارد. با این حال گزارشی که از سوی ابر آروان منتشر شده روایت دیگر و البته اسفناکی از شرایط اینترنت دارد.

شرایط اینترنت کشور؛ 5 ساعت قطعی کامل، 6 ماه اختلال

رادار ابر آروان با بررسی اینترنت دیتاسنترهای داخلی در سال 1400 به این نتایج دست یافته که در سال گذشته، 4 ساعت و 48 دقیقه قطعی، 8ساعت و 34 دقیقه اختلال پراکنده، 2 ساعت و 20 دقیقه اختلال هم زمان و بیش از 4096 ساعت اختلال جزیی رو به رو بوده اند. با این حساب می توان گفت 171 روز و 3 ساعت و 42 دقیقه که تقریبا نصف سال 1400 را تشکیل می دهد (به طور دقیق 47 درصد) اینترنت ایران با اختلال روبرو بوده است.

اینستاگرام بیشترین اختلال را داشته است

به گزارش دیجیاتو و به نقل از ابر آروان، کارشناسان این شرکت در بررسی های خود اعلام کردند که 89 درصد اختلالات اینترنت دیتاسنترها مربوط به وبسایت های بین المللی و 67 درصد آنها نیز مربوط به شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.

کارشناسان ابر آروان پیش تر در گزارشی در دیجیاتو نیز نسبت به اختلال های پیش آمده در اینستاگرام هشدار داده بودند و در این گزارش تاکید شده بود که احتمال اختلال اینستاگرام از طریق زیرساخت وجود دارد.

67درصد اختلالات ثبت شده در 9 وب سایتی که رادار در سال 1400 آن ها را پایش کرده است به اینستاگرام اختصاص داشته است. کلاب هاوس و گیت هاب با اختصاص 10 و 9درصد اختلالات به خود در جایگاه های دوم و سوم قرار می گیرند. در نتیجه باید گفت سه وبسایت اصلی که دچار اختلال شدند متعلق به وبسایت های بین المللی بوده و دو مورد آنها از بین شبکه های اجتماعی بوده است.

در مجموع از بین 9 وب سایت داخلی و خارجی که در سال 1400 از سوی رادار ابر آروان پایش شده است، 89درصد اختلالات در وب سایت های خارجی (Github, Google, Instagram, Wikipedia و Twitch) و حدود 11درصد اختلالات در وب سایت های ایرانی (شاپرک، دیجی کالا، آپارات، ورزش سه) مشاهده شده است.

اختلال های کامل، احتمالی و جزیی در 1400

اختلالات احتمالی ارتباطات اینترنتی دیتاسنترهای داخلی در سال 1400 با پایش لحظه ای وب سایت های ایرانی و خارجی دیجی کالا، ورزش سه، آپارات، شاپرک، Github, Google, Instagram, Wikipedia و Clubhouse گزارش شده است. در سال گذشته ارتباطات دیتاسنترهای کشور 288 دقیقه معادل 4 ساعت و 48 دقیقه به شکل کامل قطع بوده است. ابر آروان تاکید کرده معنی عبارت قطعی کامل یعنی اینکه حداقل 4 وب سایت به شکل هم زمان در 3 دیتاسنتر برای دست کم 1 دقیقه با خطا در اتصال روبه رو باشند.

بیشتر اختلال ها در سال 1400 اما مربوط به قطعی کامل نمی شود و 8 ساعت و 34 دقیقه اختلال پراکنده در سال گذشته مشاهده شده که یعنی دسترسی به حداقل 2 وبسایت برای 5 دقیقه دچار اشکال شده است. همچنین 2 ساعت و 20 دقیقه نیز اختلال همزمان در سال گذشته رخ داده که در این حالت دست کم 3 دیتاسنتر و 2 وبسایت به مدت زمان 5 دقیقه دچار اختلال شده اند.

در نهایت باید به اختلالات جزیی رسید که سخت گیرانه ترین حالت پایش بوده و بر اساس گزارش آروان، در این حالت خطا در اتصال دست کم 1 وب سایت برای دست کم 5دقیقه اختلال درنظر گرفته می شود. باید بدانید 170 رو و 16 ساعت و 48 دقیقه مجموع اختلال های جزیی است که در سال 1400 رخ داده است. ناگفته نماند در ماه های مرداد و دی 1400، اینترنت ایران شاهد بیشترین وقوع اختلالات ارتباطات دیتاسنترها بوده است.

اختلال های 1401: بیشتر مسائل وبسایت های جهانی از دیتاسنترهای داخلی است

ابر آروان به ارائه گزارشی کوتاه درباره اختلال ها در سال 1401 هم پرداخته که با توجه اضافه شدن پایش ارتباطات اینترنتی دیتاسنترهای خارجی به سامانه رادار، امکان مقایسه شرایط ارتباطات اینترنتی در داخل و خارج کشور هم به وجود آمده است. گزارش آروان نشان می دهد که اختلال در دیتاسنترهای داخل ایران 25 برابر بیشتر از دیتاسنترهای خارجی بوده و در واقع 87 درصد این موارد متعلق به دیتاسنترهای داخلی است و تنها 13 درصد مسائل اینترنت مربوط به دیتاسنترها خارجی است.

این موضوع می تواند شائبه وجود اختلالات از داخل کشور را به شدت تایید کند. برای نمونه، آروان اعلام کرده 99درصد اختلالات اینستاگرام در این ماه متعلق به دیتاسنترهای داخلی بوده و تنها یک درصد اختلالات اینترنتی اینستاگرام در دیتاسنترهای بین المللی مشاهده شده است.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید دیگر وبسایت های خارجی نیز بیشترین اختلال های خود را دیتاسنترهای داخلی تجربه کرده اند؛ به عنوان مثال 97درصد اختلالات در توییچ از داخل بوده و 93 درصد مسائل گیت هاب نیز ریشه از داخل داشته است. حتی 93 درصد اختلال های اینترنتی در گوگل نیز از داخل اجرا شده است. نکته جالب اینجاست که این اتفاق برای وبسایت های ایرانی برعکس بوده و92درصد اختلالات سایت گنجور، 70درصد اختلالات دیجی کالا و 80درصد اختلالات آپارات که همه از وب سایت های پرترافیک ایرانی هستند در دیتاسنترهای بین المللی وجود داشته است. گفتنیست در اردیبهشت 1401، دیجی کالا با 30درصد، بیش ترین اختلال را در دیتاسنترهای داخلی تجربه کرده است. همچنین بین وب سایت های خارجی، Wikipedia با 80درصد، کم ترین اندازه اختلالات در دیتاسنترهای داخل ایران را تجربه کرده است.

منبع: فرارو
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2167

به "شرایط اینترنت کشور؛ 5 ساعت قطعی کامل، 6 ماه اختلال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط اینترنت کشور؛ 5 ساعت قطعی کامل، 6 ماه اختلال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید