تور استانبول ارزان: 4 روش طرز تهیه استانبولی پلو (دمی گوجه)؛ رازهای شفته نشدن برنج????

به گزارش لیتن، استانبولی یک غذای سنتی است که اساس آن بر برنج است و از کشور ترکیه این غذا وارد فرهنگ ایرانی ها شده است. نام دیگر استانبولی، دمی گوجه فرنگی است. استانبولی یکی از غذاهایی است که درست کردن آن موقع زیادی نمی گیرد و سختی خاصی هم ندارد و ضمناً برای درست کردن آن ظرف های کمتری کثیف می گردد. معمولاً استانبولی را با ماست و سالاد شیرازی سرو می نمایند که ترکیبی بی نظیر برای یک ناهار یا شام خانوادگی است. در ادامه شما را طرز تهیه استانبولی آشنا خواهیم کرد.

تور استانبول ارزان: 4 روش طرز تهیه استانبولی پلو (دمی گوجه)؛ رازهای شفته نشدن برنج????

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

مواد لازم برای تهیه استانبولی:
گوشت بدون استخوان یا گوشت چرخ نموده500 گرم
برنج4 پیمانه
گوجه فرنگی2 کیلو
رب گوجه فرنگی1 قاشق غذاخوری
پیازیک عدد
روغنبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

1- طرز تهیه استانبولی با گوشت:

منبع عکس: royamoghimizade

در مرحله اول ابتدا برنج را کاملاً پاک کنید و با آب نسبتاً ولرم بشویید.

سپس گوجه های فرنگی را بشویید و آن ها را رنده ریز کنید یا آب آن ها را بگیرید و به همراه آب به برنج ها در یک قابلمه مناسب اضافه کنید. مقدار آب باید به قدری باشد که به مقدار نصف بند انگشت از سطح برنج باشد.

سپس نوبت به اضافه کردن نمک است. بعد از اضافه کردن نمک آب برنج را بچشید و مواظب باشید که خیلی برنج شور نگردد. به علت اینکه برنج به صورت کته ای درست می گردد. حتماً در مقدار نمک آن دقت کافی را داشته باشید. بهتر است نمک را ذره ذره اضافه کنید تا به مقدار شوری مناسب برسید.

سپس به داخل قابلمه 3 تا 4 قاشق روغن اضافه کنید و بگذارید تا برنج مدتی خیس بخورد (حدود یک تا دو ساعت).

حالا نوبت به آماده کردن گوشت می رسد. در ابتدا گوشت را تمیز کنید و بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه قرار دهید و با یک چاقوی تیز در مقدار ریز و اصطلاحا به صورت قیمه ای خرد کنید. یا می توانید با گوشت چرخ نموده استانبولی را درست کنید. بنابراین دیگر احتیاج به خرد کردن گوشت نیست.

پیاز را پوست بگیرید و بشویید و آن را نگینی خرد کنید. سپس در یک تابه روغن بریزید و بگذارید تا داغ گردد. پیاز را به آن اضافه کنید و تفت بدهید. بعد از اینکه کمی پیاز ها طلایی شدند، گوشت قیمه ای یا گوشت چرخ نموده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا آب گوشت ها گرفته گردد. سپس به مقدار 2 تا 3 پیمانه آب به داخل تابه بریزید و بگذارید گوشت با حرارت کم پخته گردد. اگر گوشتتان چرخ نموده باشد، زمان کمتری برای پختن احتیاج است. در حدی که آب گوشت تبخیر گردد و رنگ گوشت تغییر کند. رنگ گوشت باید به رنگ طلائی درآید. در این مرحله مقداری نمک و رب هم به تابه اضافه کنید و آن را به هم بزنید.

بعد از اینکه گوشت ها کاملاً آماده و پخته شدند، نوبت به درست کردن برنج می رسد. قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت میانه قرار دهید و تا به جوش بیاید و آب آن تبخیر گردد. برنج را امتحان کنید و اگر دیدید که برنج هنوز خام و نپخته است به آن 1 الی 2 پیمانه آب یا آب گوجه فرنگی اضافه کنید و بگذارید تا دوباره بپزد.

بعد از اینکه برنج پخته شد و آب آن تبخیر شد. وسط قابلمه را خالی کنید و گوشت های پخته شده را به آن اضافه کنید و دوباره روی آن را با برنج بپوشانید. سپس در قابلمه را بگذارید و روی شعله پخش کن با حرارت کم قرار دهید تا برنج دم بکشد.

2- طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ نموده:

[aparat id=7Jdcm]

3- طرز تهیه استانبولی در فر:

برای پختن استانبولی نیز می توانید از فر بهره ببرید، برای این کار می توانید از دمای 350 درجه به مدت نیم ساعت یا دمای 250 درجه به مدت 1 ساعت بهره ببرید تا استانبولی کاملا پخته گردد.

بعد از پخته شدن استانبولی آن را در یک ظرف زیبا بکشید و به همراه ماست یا سالاد شیرازی سرو کنید.

4- طرز تهیه استانبولی با سیب زمینی:

روش اصلی درست کردن استانبولی به صورت زیر است:

مواد لازم استانبولی:
برنج4 پیمانه
گوجه فرنگی2 کیلو
پیازیک عدد
روغنبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
سیب زمینی2 عدد بزرگ
زردچوبه، فلفل سیاه و نمکبه مقدار لازم

روش تهیه استانبولی:

برنج را با نمک از حدود 3 الی 4 ساعت قبل، می خیسانیم. تا به اصطلاح برنج ر کند. برنج را چند بار می شوریم تا کاملاً تمیز گردد و آب آن را خالی می کنیم. در قابلمه ای که قرار است استانبولی در آن پخته گردد، پیاز خرد شده را با روغن تفت می دهیم به طوری که رنگ آن طلائی گردد.

زردچوبه و فلفل سیاه را پیاز تفت می دهیم. برای تهیه استانبولی اینک سیب زمینی را به پیاز اضافه می کنیم.

کمی که حالت خامی سیب زمینی از بین رفت و به اصطلاح خودش راگرفت، گوجه فرنگی هایی که از قبل پوست آن ها را گرفته و رنده نموده ایم، به مواد اضافه می کنیم. زیر شعله را کمی بیشتر کنید تا آب گوجه تبخیر گردد. زمانی که آب گوجه فرنگی کاملاً تبخیر شد، برنج را با آبی که داخل آن است به مواد اضافه نموده و زیر شعله را زیاد می کنیم تا به جوش بیاد و آب برنج کاملاً تبخیر گردد. با یک کفگیر مواد را کاملاً قاطی می کنیم تا گوجه فرنگی و سیب زمینی کاملاً به خورد برنج برود.

زمانی که آب برنج تمام شد برای خوشمزه تر شدن استانبولی کمی کره آب شده و دارچین روی آن می ریزیم و با دم کنی می گذاریم تا برنج دم گردد. زیر شعله را کم می کنیم.

[aparat id=3oBsD]

جهت نسوختن ته دیگ برنج زیر قابلمه شعله پخش کن قرار دهید. بعد از 30 دقیقه استانبولی شما آماده است و می توانید با سبزی، ترشی یا سالاد شیرازی نوش جان کنید.

نکات طلایی در تهیه استانبولی :

  • برای پختن استانبولی مجلسی، مقداری سیب زمینی و کوفته قلقلی به صورت جداگانه سرخ کنید و بر روی استانبولی قرار دهید.
  • برای اینکه استانبولی شما عطر بهتری به خود بگیرد، بهتر است هنگام پختن کمی دارچین یا ادویه پلویی به آن اضافه کنید.
  • برای اینکه استانبولی شما بهتر پخته گردد، از یک قابلمه با درب مناسب بهره ببرید یا از دم کنی بهره ببرید.
  • برای خوشمزه تر شدن استانبولی، مقداری سیب زمینی را سرخ کنید و هنگام پختن لا به لای پلو قرار دهید.
  • اگر هوادار غذاهای ترش هستید. برای اینکه استانبولی شما باب ذائقه شما گردد، نصف پیمانه شیره تمر هندی را در یک پیمانه آب جوش حل کنید و به استانبولی اضافه کنید.
  • برای تهیه استانبولی می توانید از گوشت چرخ نموده و بعلاوه فقط رب گوجه فرنگی نیز بهره ببرید. بهتر است که رب شما حتماً مرغوب باشد.
  • هنگام سرخ کردن گوشت ها به آن نمک اضافه نکنید، چون باعث دیرپز شدن گوشت ها می گردد.
  • بهتر است که در طبخ استانبولی از برنجی بهره ببرید که قبلا با آن تجربه پختن داشته باشید. و ضمناً بهتر است از آب کمتری در برنج بهره ببرید و در صورت لزوم دوباره آب به آن اضافه کنید.
  • استفاده از زعفران آب نموده به مقدار کم، طعم و عطر استانبولی را بی نظیر خواهد نمود.
  • اگر بخواهید فقط از آب گوجه فرنگی در استانبولی بهره ببرید، غذای شما کمرنگ می گردد و بعلاوه شاید کمی شفته گردد. بنابراین کمی رب گوجه فرنگی به غذای شما رنگ و لعابی دیگر می دهد.
  • طرز تهیه استانبولی که در بالا به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

بعلاوه در مجله اینترنتی خبرنگاران می توانید غذاهای سنتی و خوشمزه دیگر را مشاهده کنید.

منبع: اُکالا
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1936

به "تور استانبول ارزان: 4 روش طرز تهیه استانبولی پلو (دمی گوجه)؛ رازهای شفته نشدن برنج????" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استانبول ارزان: 4 روش طرز تهیه استانبولی پلو (دمی گوجه)؛ رازهای شفته نشدن برنج????"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید