شروع به کار سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران

به گزارش لیتن، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از هوشمندسازی مرکز عملیات اضطراری شهر تهران اطلاع داد.

شروع به کار سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، رضا کرمی محمدی، در این باره گفت: مرکز عملیات اضطراری (EOC) شهر تهران در سال 1388 در محل ساختمان فرماندهی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران احداث شد که در زمان احداث و راه اندازی این ساختمان ضمن مد نظر قرار دادن مقاومت لرزه ای برای بدترین سناریو زلزله احتمالی شهر تهران، از بروز ترین و پیشرفته ترین تجهیزات در این ساختمان بهره گرفته شده بود.

کرمی محمدی با بیان اینکه با گذر زمان و پیشرفت دانش فنی و تکنولوژی، بروز آوری تجهیزات موجود الزامی و حرکت در جهت هوشمند سازی فرآیندها و بهره گیری از سخت افزار و نرم افزار های جدید برای مرکز عملیات اضطراری شهر تهران امری اجتناب ناپذیر است، گفت: در این رابطه در امسال گام های بلند و مؤثری برداشته شده که بعضی از آن ها وارد مرحله بهره برداری و بعضی از آن ها تا چند ماه آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

کرمی محمدی ، ایجاد و بهره برداری از سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران(TICIS) را یکی از مهم ترین اقدامات در جهت هوشمند سازی این مرکز عنوان نمود و اضافه نمود: همیشه وحدت فرماندهی و مدیریت یکپارچه حوادث، از جمله مهمترین دغدغه فرماندهان و مدیران حوادث خصوصاً در شهر تهران بوده و تجارب حوادث کوچک و عظیم سالیان اخیر و درس آموخته های ارائه شده از سوی کارشناسان مدیریت بحران همیشه گویای این مهم بوده است.

او ادامه داد: در این رابطه مرکز عملیات اضطراری(EOC) سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن برآورد فرایند های مورد احتیاج، نسبت به مکانیزه نمودن آن ها اقدام و بدین ترتیب با ایجاد سامانه ای تحت عنوان سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران در جهت هوشمند سازی حرکت کرده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اضافه نمود: در فاز نخست بهره برداری از این سامانه، ستادهای مدیریت بحران مناطق 22 گانه به عنوان ارزیاب در صحنه حاضر و ضمن آنالیز آن، بر اساس ساختار از پیش تعریف شده در سامانه، نسبت به درج گزارش حوادث اقدام مینمایند.

به گفته کرمی محمدی بر اساس یک چرخه پویا، کارشناسان مرکز عملیات اضطراری شهر تهران نیز در هر زمان بر اساس اطلاعات واصله نسبت به پیش بینی تجهیزات و امکانات مورد احتیاج صحنه حادثه اقدام خواهند کرد. همچنین در مراحل بعدی توسعه این نرم افزار اتصال بانک داده های آن به اطلاعات لجستیکی، نیروی انسانی، تجهیزات و ... و ارسال این موارد از نزدیک ترین محل به صحنه حادثه پیاده سازی و اجرایی خواهد شد.

او به توسعه نرم افزار و ایجاد وحدت فرماندهی به وسیله ارائه دسترسی به سازمان های تخصصی عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز اشاره نمود و گفت: در حال حاضر در اسفندماه 1399امسال دسترسی های لازم به دبیران ستادهای مدیریت بحران مناطق 22 گانه داده خواهد شد تا به عنوان یکی از بازوان این سازمان به محض حضور در صحنه حادثه نسبت به ارسال اطلاعات حادثه به EOCشهر تهران اقدام نمایند. همچنین با زیرساخت فراهم شده، سازمان ها تخصصی عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز به عنوان بازوی اجرای دیگر در سیستم مدیریت بحران شهر تهران، ضمن دریافت خبر حادثه، می توانند نسبت به ثبت آن و ارائه گزارش اقدامات خود در سامانه اقدام نمایند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اضافه نمود: برابر برنامه ریزی های انجام شده در نظر است در فاز دوم با برگزاری جلسات مشترک با سازمان های تخصصی عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران، زمینه های بهره گیری از این سامانه متناسب با احتیاج و حوزه فعالیتی هر سازمان تا حد ممکن فراهم و بر این اساس به نوعی قدم های اولیه به منظور تحقق مصوبه مورخ 25/4/1396 هیئت محترم وزیران در مورد یکپارچه سازی مراکز امدادی توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برداشته خواهد شد.

کرمی محمدی درباره نحوه عملکرد سامانه نیز گفت: زیر ساخت عملیاتی این سامانه برپایه دستورالعمل ها و فرآیند های مصوب پایدار است. به عبارت دیگر دستورالعمل ها و فرآیند های مربوط به هشدار و اطلاع رسانی حوادث، معین سطوح بحران، فراخوان و ... از پیش تدوین و ابلاغ شده و بر اساس این دستورالعمل ها فرایند برنامه نویسی سامانه با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران انجام شده است.

او توضیح داد: بنابر آنچه که شرح داده شد، این سامانه پس از اعلام خبر اولیه حادثه به مرکز ارتباطات(بی سیم) EOC شهر تهران، تدقیق محل وقوع حادثه، میزان خسارات و تلفات و ... در فرم گزارش اولیه حادثه ثبت و متعاقباً به کارشناسان بخش پایش و هماهنگی EOC ارسال می شود. در این مرحله بر اساس اطلاعات واصله و میزان معتبر بودن مرجع اطلاع دهنده خبر، سامانه به صورت هوشمند و اتوماتیک نسبت به اعتبارسنجی منبع اقدام و در صورت عدم تطابق با استانداردهای تعریف شده، اطلاعات تماس سایر منابع معتبر نمایش داده می شود.

او ادامه داد: سپس سطح بندی حادثه به صورت اتوماتیک انجام و به عنوان یک سیستم پشتیبان تصمیم، سطح پیشنهادی بر اساس معیارهای از قبل معین شده نمایش داده می شود و در ادامه با تأیید کارشناسان ذیربط، فرآیند اطلاع رسانی به مسئولین عملیاتی شروع می شود. در این سامانه به محض ارجاع حادثه به ذینفعان پیامک هشدار نیز برای ایشان ارسال و به وسیله اپلیکیشن تلفن همراه و دسترسی ایجاد شده ضمن دریافت اطلاعات اولیه از حادثه و محل آن، نسبت به بارگذاری تصاویر و نگارش گزارش دقیق حادثه(تلفات، خسارات، سازمان های درگیر و ...) حاصل از بازدید میدانی اقدام خواهند کرد.

به گفته کرمی محمدی از دیگر قابلیت های شاخص و مهم این سامانه می توان به امکان ارسال اطلاعات توصیفی و مکانی متناسب با سطح و نوع حادثه به فرمانده عملیات و کارشناسان ارزیاب جهت بهره برداری در فرآیند مدیریت شرایط اضطراری اشاره نمود.

او درباره قابلیت ها و فرایند های در نظر گرفته شده در این سامانه نیز گفت: ثبت محل دقیق حادثه با استفاده از جدید ترین نقشه های شهر تهران به همراه مختصات جغرافیایی، قرارگیری کلیه مخاطرات محتمل شهر تهران و سازمان های ذیربط در بانک اطلاعاتی به منظور تسهیل فرایند ثبت و ارجاع حوادث، معین اتوماتیک منطقه، محله، ناحیه، خیابان و کوچه با یک کلیک بر روی نقشه، امکان معین سازمان های احتیاجمند مشارکت در حادثه از ابتدای وقوع آن، معین هوشمند سطح حوادث به صورت اتوماتیک، اعتبار سنجی منابع خبری به صورت هوشمند متناسب با نوع حادثه به صورت اتوماتیک، ارسال پیامک اتوماتیک به ذینفعان به محض ثبت حادثه و امکان ثبت حادثه و معینات آن به وسیله تلفن همراه از ویژگی های این سامانه است.

کرمی محمدی همچنین دیگر امکانات اصلی این سامانه را ارسال اطلاعات توصیفی و مکانی محدوده محل حادثه به اپلیکیشن موبایل (به عنوان مثال: ایستگاه های آتش نشانی، اورژانس، بیمارستان و ... نزدیک محل حادثه، شریان های حیاتی و ...)، جهتیابی از هر نقطه به محل حادثه، امکان ارسال اطلاعیه ها و هشدار های هواشناسی به ذینفعان به وسیله اپلیکیشن موبایل، داشبرد مدیریتی و واسط کاربری مناسب جهت نمایش اطلاعات، نوع و تعداد حوادث رخداده، معین سطوح حوادث، گزارش مدیریتی و نمایش حوادث جدید بر روی نمودار و نقشه، امکان بهره گیری از سامانه در مانورها به طور مجزا، ارسال اطلاعیه های صادره از سازمان هواشناسی در بخش های مجزا، اعلام انتها عملیات و ... عنوان نمود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1599

به "شروع به کار سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع به کار سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید