استراتژی سردرگم ترامپ در نزاع مالی با چین

به گزارش لیتن، رویکرد ترامپ نشان نمی دهد که او به جز ادامه درگیری با چین بر مبنای علاقه خودش، هدفی استراتژیک در ذهن داشته باشد. او باید سیاست را بر مبنای اهداف مالی معین کند، نه بر مبنای یک حس خصومت ضدچینی.

استراتژی سردرگم ترامپ در نزاع مالی با چین

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود به نزاع تجاری چین و آمریکا و روشن نبودن استراتژی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در تقابل مالی اش با چین پرداخته است.

واشنگتن پست در این سرمقاله نوشته است: بازارها همچنان در کوشش هستند تا با تاثیرات تشدید اخیر تنش ها از سوی دونالد ترامپ در جنگ تجاری با چین و اقدام متقابل اجتناب ناپذیر پکن کنار بیایند. دونالد ترامپ که از عدم تحویل خریدهای محصولات کشاورزی افزون شده خود از چین - که می گوید پکن اوایل امسال میلادی متعهد به ارسال آن شده بود- خشمگین است، تعرفه ای 10 درصدی را بر 300 میلیارد دلار کالاهای مصرفی چینی اعلام نموده که از یکم سپتامبر اعمال می گردد.

چین نیز در واکنش به این اقدام اعلام نموده که واردات محصولات کشاورزی آمریکا را متوقف می نماید و اجازه داده که ارزش پولش کاهش یابد و دولت ترامپ نیز در واکنش به این اقدام به طور رسمی و برای نخستین بار در 25 سال گذشته چین را به دست بردن در واحد پولش متهم کرد.

چین بنا به دلایلی که تاثیر تعرفه ها از جمله آن ها است، از رتبه اول شرکای تجاری چین به رتبه سوم تنزل پیدا نموده و مردم آمریکا از مزارع سویا در آیووا تا وال استریت نگران تاثیرات چیزی هستند که یک شکاف ماندگار در روابط مالی به نظر می آید.

شکی نیست که این وضعیت رشد مالی را هم در آمریکا و هم در دنیا تهدید می نماید و دلیل آن تاثیر مستقیم قیمت های بالاتر بر هزینه مخارج مصرف نمایندگان آمریکایی و تاثیر غیرمستقیم عدم اطمینان سرمایه گذاران بر اثر درگیری چین و آمریکا است.

مهم است که در مورد این تاثیرات اغراق نگردد. مالیات 10 درصدی بر 300 میلیارد دلار واردات برابر با 30 میلیارد دلار برای یک اقتصاد 21 تریلیون دلاری است؛ در حالی که هم اکنون تهدیدات بسیارِ دیگری در راستا رشد وجود دارند که مسائل مالی داخلی چین از جمله آن ها است.

چین روز سه شنبه سریعا برای توقف کاهش بسیار سریع ارزش پول خود اقدام کرد و دلیل آن دقیقا این بود که چین از پس کاهش کنترل نشده ارزش پول خود و خروج سریع سرمایه از کشور برنمی آید. همان طور که پیشتر گفتیم، عدم اطمینان و حتی رنج مالی ای که در بازه ای کوتاه به وجود آمده می تواند بهایی باشد که باید برای مذاکره با چین برای داشتن رابطه مالی پایدارتر پرداخت؛ رابطه ای که تا این حد با حمایت از فراوری داخلی و سرقت دارایی معنوی از طرف پکن همراه نباشد.

خطر هنوز جدی است و رویکرد ترامپ نشان نمی دهد که او به جز ادامه درگیری با چین بر مبنای علاقه خودش، هدفی استراتژیک در ذهن داشته باشد.

ما از رییس جمهور توقع نداریم که از پیش اهداف مذاکرات خود را اعلام کند. با این حال او باید سیاست را بر مبنای اهداف مالی معین کند، نه بر مبنای یک حس خصومت ضدچینی. با توجه به این مساله، تنها پیامدی که تصمیم نمادین دولت او برای متهم کردن چین به دست بردن در ارزش پولش نداشت، ایجاد اطمینان در این مورد بود. واقعیت این است که تا پیش از متهم شدن چین از سوی آمریکا به دست بردن در پولش، چین در حال جلوگیری از کاهش ارزش پول برای ممناعت از خروج سریع سرمایه از کشور بود که رقابتی تر شدن صادرات آمریکا را در پی داشت. اشتباه دیگر، علاقه رییس جمهور به میزان کسری تجاری دوجانبه است که تاکید او بر فروش تضمین شده سویا یکی از نشانه های آن است.

چیزی که مهم است، این است که قواعد بازی نتیجه آن را از پیش معین نمی نماید. ترامپ تا آن جایی که در پی معین سیاست بر مبنای اهداف مالی باشد، هم در آمریکا و هم خارج از آن موضعی مشروع و قانونی به دست خواهد آورد.

مذاکرات تجاری چین و آمریکا اوایل ماه سپتامبر از سر گرفته می گردد اما احتمال بروز درگیری ای که در طول بازه یک ساله پیش از انتخابات پایدار بماند، خطری واقعی است. اگر ترامپ نشان دهد که می داند به چه سمتی حرکت می نماید، احتمال اینکه آمریکایی ها و متحدان خارجی شان از او پیروی نمایند، بیشتر خواهد شد. درگیری برای درگیری ارزشی در خود ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 309

به "استراتژی سردرگم ترامپ در نزاع مالی با چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استراتژی سردرگم ترامپ در نزاع مالی با چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید