تقویت حافظه با تغذیه مناسب

به گزارش لیتن، حافظه هر شخص معرف آن فرد است. هر یک از ما از سنین پایین، حافظه ای منحصر به فرد و غیر قابل جایگزین داریم. حافظه، ما را قادر می سازد تا زندگی روزانه خود را نظم دهیم. حافظه روی نگرش ما به زندگی و در نتیجه پاسخ شما به اتفاقاتی که در اطراف تان روی می دهد تأثیر می گذارد. تجربیات نو، با حافظه شما شکل می گیرند. هر یک از ما با افزایش سن، بخشی از حافظه کوتاه مدت را از دست می دهیم. حافظه می تواند به علت استرس (فشار روحی)

تقویت حافظه با تغذیه مناسب

تقویت حافظه با تغذیه مناسب

نویسنده: وحید عرفانی

حافظه هر شخص معرف آن فرد است. هر یک از ما از سنین پایین، حافظه ای منحصر به فرد و غیر قابل جایگزین داریم. حافظه، ما را قادر می سازد تا زندگی روزانه خود را نظم دهیم. حافظه روی نگرش ما به زندگی و در نتیجه پاسخ شما به اتفاقاتی که در اطراف تان روی می دهد تأثیر می گذارد. تجربیات تازه، با حافظه شما شکل می گیرند. هر یک از ما با افزایش سن، بخشی از حافظه کوتاه مدت را از دست می دهیم. حافظه می تواند به علت استرس (فشار روحی) یا خستگی به طور موقت از بین برود، هر دوی این موارد روی تمرکز فکر اثر می گذارد. استفاده کردن از حافظه، آن را قوی تر می نماید، هنگامی که به حافظه خود اطمینان داشته باشید، از آن بیشتر استفاده می کنید. اطمینان نداشتن به حافظه آن را فلج می نماید و اطلاعات داخل آن را قفل می نماید. تقویت حافظه بازدهی شما را موقع کار افزایش می دهد.

برای پرورش توانایی های حافظه خود، باید توجه تان را بر کل سلامت جسمانی و هم بر آن نگرش های فکری متمرکز کنید که در موفقیت حافظه نقش دارند. تقویت توانایی های حافظه موجب می گردد در زندگی روزمره، کار، درس خواندن و در ورزش اعتماد به نفس تان افزایش یابد، خلاقیت تان بیشتر گردد و عملکردتان بهبود یابد. فکر خود را فعال نگه دارید، تا حتی در دوران پیری هم بتوانید کارهای فکری خارق العاده انجام دهید. تغذیه مناسب بر روی حافظه مؤثر است. تغذیه خوب را نباید در افزایش قدرت عملکرد حافظه بی تأثیر داشت. یکی از شرط های حفظ توانایی عملکرد حافظه، داشتن تغذیه ای مناسب است.

چنانچه فرد سوخت ناکافی به مغز برساند، مغز چگونه می تواند کار خود را انجام دهد؟ بنابراین رسیدن مواد غذایی کافی از جمله ویتامین ها و مواد معدنی به مغز، هماند دیگر بخش های بدن، ازاهمیت زیادی برخوردار است. مهم ترین تقویت نماینده های طبیعی مغز و حافظه عبارتند از: آنتی اکسیدان ها (ویتامین C، ویتامین E، کراتینویدها، سلنیوم)، اسیدهای چرب امگا 3 (ماهی های روغنی، مانند ساردین، ماهی تن، کیلکا، روغن زیتون)، ویتامین های (B12, B2, B, B1)، مواد معدنی (مهمیم، روی). برای این که دریافت این مواد غذایی به وسیله مغز به حداکثر برسد، تا حد امکان غذاهای تازه بخورید و تا جایی که می توانید آنها را کمتر بپزید.

هانس ایسن، روان شناس، در یکی از پژوهش های خود متوجه شد که اگر جوانان به مقدار کافی ویتامین و مواد معدنی استفاده نمایند، توانایی عملکرد حافظه آنها افزایش محسوسی می یابد. با ایجاد توازن در مصرف مواد معدنی، ویتامین ها و مواد غذایی فیبردار (الیاف غذایی) در برنامه غذایی، از تغذیه مناسب برای تقویت حافظه خود مطمئن باشید.

خوردن میوه و سبزی را هرگز نباید فراموش کنید

مصرف مرتب و منظم میوه و سبزیجات در برنامه غذایی نه تنها برای جسم تان مفید است، بلکه برای مغز و حافظه تان هم لازم است. میوه و سبزی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ها و مواد شیمیایی نادری مانند کاروتنویدهاست. آنتی اکسیدان و رنگدانه های گیاهی موجود در سبزیجات حافظه شما را تقویت خواهد نمود. بعلاوه آنتی اکسیدان ها از پیری زودرس تمام بدن جلوگیری می نمایند و وجود آنها در مغز بسیار مورد احتیاج است؛ و طبق نظرات پژوهشگران خوردن میوه ها و سبزیجاتی که سرشار از آنتی اکسیدان های فراوانی هستند (مانند انواع توت، مرکبات، اسفناج، کرفس، هویج، کلم بروکلی، قارچ، گوجه فرنگی، کاهو، سیب زمینی شیرین، و مارچوبه) می توانند تا 11 درصد احتمال بروز سکته را پایین بیاورد.

برترین میوه ها و سبزی هایی که مغز را مصون نگه می دارند عبارتند از: آلو بخارا، انگور قرمز، پرتقال، توت فرنگی، گیلاس، کیوی، موز، گریپ فروت، سیب، زردآلو، هلو، گلابی، خیار، هندوانه، خربزه، طالبی، کاهو، بادمجان، کدو، ذرت، پیاز، فلفل قرمز، کشمش، سیر، زغال اخته، اسفناج خام، جوانه یونجه، و جوانه گندم. تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های موجود در زغال اخته و انگور، می تواند توانایی ارتباط سلول های مغزی را با یکدیگر بالا برده و خطر آسیب رسیدن به آنها را پایین بیاورد. با مصرف اسفناج و توت فرنگی، از زوال مغز جلوگیری کنید. دانشمندان ثابت نموده اند که مصرف اسفناج و توت فرنگی، تأثیر عمیقی بر جلوگیری از زوال اعمال مغزی و حافظه که با کهولت به سراغ ما می آید، می گذراند.

از مصرف ماهی غافل نشوید

طبق یک گفته قدیمی، ماهی غذای مغز است. روغن ماهی یک ماده غذایی مناسب برای مغز است. ماهی های روغنی، از جمله ماهی آزاد، از غذاهای لازم برای عملکرد مناسب مغز هستند. روغن ماهی، مغز شما را از خطر دور نگه می دارد. تحقیقات نشان داده اند که روغن ماهی به اسم تقویت نماینده مغز شناخته شده است. افرادی که به مقدار زیادی ماهی مصرف می نمایند، کمتر در معرض ابتلا به فشارهای عصبی، از دست دادن تمرکز و کم حافظه شدن قرار دارند. چربی امگا 3 موجود در ماهی، التهاب مغز را کاهش می دهد و از آن محافظت می نماید. با مصرف مناسب ماهی، و روغن ماهی حافظه، استعداد و موفقیت فکری خود را به مقدار در خور توجهی افزایش دهید.

سویا محافظ سرخرگ ها

سویا مقدار کلسترول خون (چربی خون) را کاهش می دهد. موادی در سویا وجود دارد که از اکسیده شدن کلسترول بد خون (LDL) جلوگیری می نمایند و مانع از تشکیل پلاک در دیواره داخلی سرخرگ ها می گردد. پژوهشگران اعتقاد دارند که هورمون های گیاهی (فیتواستروژن های) سویا، مانند هورمون استروژن، باعث تقویت حاظه می شوند. لسیتینن موجود در سویا در تقویت حافظه و مبارزه با فراموشی مؤثر است.

مواد غذایی حاوی مهمیم مصرف کنید

مهمیم یک ماده معدنی لازم است که در حدود 5 درصد از وزن بدن آدمی را تشکیل می دهد. یک فرد بزرگسال روزانه به 400 میلی گرم مهمیم احتیاج دارد. آب معدنی محتوی مهمیم را انتخاب کنید. با این کار، روده های خود را در شرایط مناسبی قرار خواهید داد. اگر مهمیم در بدن کم گردد، می تواند منجر به تشکیل لخته در مغز می گردد.

ویتامین B1 مصرف کنید

ویتامین B1 به اصطلاح ویتامین مغز نامیده می گردد. ویتامین B1 از جمله مهم ترین ویتامین ها در کارکرد مطلوب مغز است. این ویتامین به علت اثرات سودمندش و هم ارتباط با دستگاه عصبی، در بهبود یادگیری افراد نقش مؤثری دارد. کمبود ویتامین B1، عصب های مغز را تضعیف می نماید و نه تنها وضع روانی انسان بلکه مغز و توانایی های حافظه هم مستقیماً با مقدار ویتامین B1 در بدن تحت تأثیر قرار می گیرند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف تیامین در ترمیم اعصاب آسیب دیده مؤثر بوده و آنها را به کار و وظیفه صحیح خود راهنمایی می نماید.

معجزه روغن زیتون!

پژوهشگران ایتالیایی دانشگاه باری می گویند مصرف روغن زیتون و چربی های اشباع نشده دیگر (که در آووکادو و بادام زمینی یافت می گردد) از کاهش حافظه و اعمال شناختی و فکری انسان که با گذشت زمان حاصل می گردد، جلوگیری می نماید. نکته جالب این است که مصرف روغن زیتون، به اعمال فکری در افراد تحصیل ننموده که بیشتر از افراد تحصیل نموده با گذشت زمان در معرض کاهش شدید حافظه قرار می گیرند، یاری فراوان کردند. پژوهشگران بر این باورند که روغن زیتون، همچون ماهی، به دوام ساختاری غشای سلول های عصبی یاری نموده و حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزادِ منهدم نماینده ی سلول های مغزی به نبرد می پردازد.

از ویتامین B3 غافل نشوید

ویتامین B3 ویتامین اصلی برای تنفس سلولی است و مصرف اکسیژن به وسیله آن انجام می گیرد. بدون وجود ویتامین B3 کافی، سوخت و ساز سلولی (متابولیسم) متوقف می گردد. نیاسین بر دستگاه عصبی تأثیر می گذارد و از ناآرامی، ضعف تمرکز، افسردگی و خیالات ترسناک جلوگیری می نماید. ویتامین B3 برای گردش صحیح خون لازم است. این ویتامین تقویت نماینده حافظه است. کمبود ویتامین B3 با افسردگی عمیق، اختلالات عصبی و بی خوابی همراه است.

حفظ عملکرد حافظه با ویتامین B6

ویتامین B6 (پیریدوکسین) در تجزیه آمینواسیدها شرکت فعال دارد. ویتامین B6 هم بر روی سلامت جسمانی و هم بر سلامت روانی تأثیر می گذارد. دستگاه عصبی به ویتامین B6 احتیاج دارد و برای عملکرد طبیعی مغز لازم است. ویتامین B6 در بهبود اختلالات عصبی، کنترل سرگیجه و استفراغ زمان بارداری یاری می نماید. کمبود ویتامین B6 سوخت و ساز تمام سلول ها را به شدت دچار آسیب می نماید. ویتامین B6 به همراه آنزیم ها، مجموعه دستگاه اعصاب مرکزی را ثابت و تنظیم می نماید. به همین علت برای حفظ عملکرد مطلوب حافظه وجود این ویتامین غیر قابل چشم پوشی است. کمبود ویتامین B6 موجب کم شدن حافظه می گردد. تمام مواد غذایی دارای مقداری ویتامین B6 هستند.

منبع: نشریه دانشمند، شماره 581..

منبع: راسخون
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1872

به "تقویت حافظه با تغذیه مناسب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت حافظه با تغذیه مناسب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید