کوشش چین برای گسترش روابط استراتژیک تجاری با آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب

به گزارش لیتن، خبرنگاران: فشارهای جدید چین برای گشایش راه های جدید مالی و گسترش ایده های ایجاد بازار در آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب بویژه عقد قرارداهای بسیار با ارزش با بخش های خصوصی این مناطق روز به روز افزایش می یابد.

کوشش چین برای گسترش روابط استراتژیک تجاری با آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری اسپانیایی زبانال پائیس؛ مقامات چینی با حضور در هفتمین نشست سران تجاری چین، آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب و ارائه برنامه های تجاری خود درصدد برآمدند تا حضور خود در این مناطق را روز به روز افزایش دهند.

در حال حاضر که مقامات اتحادیه اروپا و آمریکایی به حالتی افسار گسیخته در حال سرمایه گذاری در منطقه آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب به سر می برند مقامات پکن نیز می خواهند با تمام قوا از منابع موجود در این مناطق بهره ببرند و احتیاجات خود را به وسیله این مناطق غنی و بکر رفع نمایند.

در حال حاضر پکن توانسته است با سه کشور شیلی، پرو و کاستاریکا قرارداد تجارت آزاد به امضا برساند.

کاستاریکا کشوری است که هفتمین نشست سران تجاری در آن برگزار گردید؛ این کشور نخستین کشوری است که چین در مورد تجارت آزاد با مقامات آن وارد مذاکره شد.

از سال 2007 که مقامات دو کشور به مذاکرات تجاری با یکدیگر پرداختند این کشور به مقری دیپلماتیک برای مقامات پکن تبدیل شد.

آنابل گونزالس، وزیر خارجه در مسائل مربوط به تجارت اعلام نموده است که در نشست هفته گذشته قراردادهای بسیار زیادی میان مقامات چینی و کشورهای دو منطقه به امضا رسیده است.

چین در سال 2004 عنوان عضو ناظر در سازمان کشورهای آمریکای را برعهده گرفت و از آن سال تا کنون تمام کوشش خود را به کار گرفت تا از پتانسیل های خود استفاده نموده و در این منطقه سرمایه گذاری کند.

بسیاری از کارشناسان از کشورهای مختلف سرمایه گذاری های چین در این منطقه را تهدیدی جدی برای آمریکا دانسته اند.

دنیل اریکسون، مشاور دفتر وزارت خارجه آمریکا در امور غربی در رابطه با سرمایه گذاری های چین در منطقه آمریکای لاتین گفته است:افزایش سرمایه گذاری های مالی کشور آسیایی در کشورهای آمریکای لاتین باعث شده است تا مقامات آمریکایی به منظور افزایش نفوذ خود در کشورهای این منطقه به دنبال چاره جویی های جدیدی باشد.

کمیسیون مالی آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب (سپال) ارزیابی نموده است که تا سال 2015، چین جایگزین اتحادیه اروپا که در حال حاضر به عنوان دومین سرمایه گذار در آمریکای لاتین به شمار می رود، خواهد شد.

کارشناسان چینی در رابطه با نظر شهروندان آمریکای لاتین در رابطه با مثبت خواندن نتایج سرمایه گذاری در این منطقه گفته اند:سرمایه گذاری چین در آمریکای لاتین بر اساس ایدئولوژی خاصی پایه گذاری نشده است. ما با اتخاذ ایدئولوژی ای به نام عدم دخالت در امور داخلی کشورهای آمریکای لاتین توانستیم به چنین موفقیتی دست پیدا کنیم.

به نظر می رسد اصلی ترین اولویت برنامه ریزی تجاری چین در آمریکای لاتین، افزایش توان و سطح رقابت با کشورهای غربی به خصوص ایالات متحده آمریکا باشد.

وزارت تجارت چین در آستانه سال 2011 میلادی گزارشی منتشر کرد که بر مبنای آن، سرمایه گذاری سالانه چینی ها از 200 میلیون دلار در سال 1975 به بیش از 70 میلیارد دلار در سال 2006 رسیده است. همچنین این رقم تا خاتمه سال 2010 از مرز 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری سالانه در آمریکای لاتین گذشت.

منبع: تسنیم
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 460

به "کوشش چین برای گسترش روابط استراتژیک تجاری با آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش چین برای گسترش روابط استراتژیک تجاری با آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید