خطر لامبدا جدی است

به گزارش لیتن، روز گذشته، برای چندمین بار در مدتی کوتاه، رکورد فوت شده های ناشی از ویروس کرونا در کشور شکسته شد و با 684 قربانی، روز بسیار تلخی را پشت سر گذاشتیم. اما در حالی که سویه دلتای این ویروس، در کشور فراگیر شده و آمار مبتلایان و قربانیان سیر صعودی دارد، خطر انتشار سویه لامبدا هم جدی است. البته نمی توان زمان مشخصی را برای ورود این سویه به کشور پیش بینی کرد. چراکه وقوع این اتفاق کاملا تابع سیاست های ماست. درواقع اگر کنترلی بر مرز های ورودی و خروجی کشورمان نداشته باشیم و نظارتی بر مسافرت ها صورت نگیرد، طبیعتا این اتفاق تلخ خواهد افتاد.

خطر لامبدا جدی است

بدیهی است که سویه لامبدا هم مانند هر سویه دیگری که ابتدا در یک منطقه جغرافیایی شناسایی می گردد و بعد از آن توسعه پیدا می نماید، توانایی انتقال و فراگیری را دارد؛ خطرناک تر این که لامبدا توانایی انتقال پیش از ظاهر شدن علائم بالینی در فرد بیمار را دارد.

گفتنی است که هر جهش تازه ویروس، منجر به افزایش انتقال و نهایتا باعث یاری به بقای بیشتر ویروس می گردد؛ پس انتخاب طبیعی حکم می نماید که ویروس به وسیله آن سویه ای که انتقال پذیری بیشتری دارد، توسعه پیدا کند. اتفاقی که در سویه لامبدا افتاده و این طور گزارش شده که قدرت انتقال و سرایتش بیشتر از سویه دلتاست؛ بنابراین به نظر می رسد اگر سویه لامبدا بتواند وارد کشور گردد، به راحتی می تواند سویه غالب کشور گردد؛ بنابراین تنها راهکار ای که برای مقابله با این اتفاق برای ما وجود دارد، افزایش سرعت واکسیناسیون و برقراری مقررات سختگیرانه تری در مرز ها و نظارت جدی بر ورود مسافران از کشور های همسایه است. هرچند کشور های آمریکای جنوبی که مبدا این سویه هستند، مسافر زیادی به ایران ندارند. اما براساس گزارش های منتشر شده، این سویه در کشور های همسایه مانند ترکیه شناسایی شده است.

لازم به یادآوری است که ما هنوز توالی یابی ژنتیکی ویروس ها را به طور کامل انجام نمی دهیم و از این نظر آسیب پذیری بیشتری داریم. به عبارت دیگر اگر کشوری بودیم که بیماران را توالی یابی می کردیم و قدرت شناسایی زودهنگام جهش ها و سویه های گوناگون را داشتیم، می توانستیم پیروز تر عمل کنیم. به همین دلیل این روز ها باید نسبت به ورود مسافران از دیگر کشورها، احتیاط بیشتری به خرج دهیم.

با در نظر گرفتن تمام این موارد، باز هم نمی توانیم با قطعیت درباره زمان همه گیری این سویه از ویروس بگوییم؛ به همین دلیل است که معتقدم وقوع پیک ششم و یکی شدن پیک پنجم و ششم، بستگی به شرایط و نحوه کنترل و محدودیت ها دارد. اما بر کسی پوشیده نیست که خطر فراگیری سویه لامبدا جدی است؛ بنابراین باید در کنار درنظر گرفتن محدودیت ها، فرایند واکسیناسیون را در کشور بهبود بخشید و شهفرایندان را در برابر کرونا واکسینه کرد.

مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1822

به "خطر لامبدا جدی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر لامبدا جدی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید