ردپای دولت در دستکاری شاخص کل بورس، رشد بازار سهام روی کاغذ

به گزارش لیتن، به گزارش خبرنگاران، اصطلاح دستکاری شاخص کل موضوعی است که فعالان بورسی از آن گلایه مندند. اما آیا شاخص کل واقعا دستکاری می گردد یا داستان چیز دیگری است؟

ردپای دولت در دستکاری شاخص کل بورس، رشد بازار سهام روی کاغذ

پیغام الیاس کردی، کارشناس بازار سهام گفت: در یک مثال ساده، بازار سهام اتاق سردی است که مسئولان زیر دماسنج آن (شاخص کل) فندک گرفتند و برای اثبات دمای مطلوب، به آن استناد می نمایند!

وی ادامه داد: شاخص کل ما متشکل از شاخص قیمت به علاوه بازه نقدی است. فرمول محاسبه شاخص کل مربوط به شاخص وزنی است. هر سهمی که بزرگ تر است در مشخص شاخص کل سهم بیشتری دارد. به این ترتیب زمانی که بازار منفی است دولت با استفاده از سهم های بزرگ شاخص کل را مثبت نگه می دارد یا معاملات بلوکی انجام می دهد. به این ترتیب شاخص کل مثبت است اما بازار منفی است.

این کارشناس بیان کرد: در این شرایط مسئولان برای گزارش عملکرد به چنین شاخص کلی رجوع می نمایند. برای مثال وزیر اقتصاد و دارایی در آخرین جلسه خود با مجلسی ها در حالی از رشد شاخص کل اطلاع داد که همه ما می دانیم شرایط بازار در واقع خوب نیست. در این مواقع شاخص هم وزن معیار بهتر و واقعی تری برای نشان دادن شرایط بازار است.

الیاس کردی گفت: این که شاخص کل مستقیما دستکاری گردد قابل استناد نبوده و احتمالا حقیقت ندارد. اما اینکه دولت با استفاده از سهم های بزرگ شاخص کل را برای مثبت نشان دادن بورس رشد می دهد اتفاق می افتد.

آخرین پیش بینی های بورس را هر روز ساعت 17 در صفحه پیش بینی بورس خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1955

به "ردپای دولت در دستکاری شاخص کل بورس، رشد بازار سهام روی کاغذ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردپای دولت در دستکاری شاخص کل بورس، رشد بازار سهام روی کاغذ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید