پیغام مونسان به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

به گزارش لیتن، تهران (پانا) - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پیغام بزرگداشت شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی شاعر قرن هفتم هجری برعصاره و چکیده اندیشه ها و تأملات عرفانی، اجتماعی و تربیتی او که آیینه خصال و منش ملتی کهن است، تأکید کرد.

پیغام مونسان به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

به گزارش میراث فرهنگی، در متن پیغام دکتر علی اصغر مونسان به این مناسبت آمده است:

اول اردیبهشت ماه در تقویم ملی ایرانیان روز عظیمداشت استاد سخن شیخ اجل سعدی شیرازی نام گرفته است.

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی شاعر قرن هفتم هجری، با آثار منظوم و منثور ماندگاری چون دیوان اشعار، بوستان و گلستان، از چهره های شاخص میراث ادبی ایران به شمار می آید. او همچنین جزو شعرایی است که به سیر و سیاحت در آفاق علاقه زیادی داشته و از بعضی کشورها دیدن نموده است.

سعدی، آنچنان که از آثار او پیداست، شاعری توریست و مسافر سرزمین های دور بود که خود را با تاجران ادویه و کالا و زائران اماکن مقدس همراه می ساخت، حکایت های بسیاری شنیده و از فراز و نشیب روزگار تجارب گران قدر می اندوخت.

سعدی در سفرهای خود تنها به دنبال تنوع، طلب دانش و آگاهی از فرهنگ و رسوم مختلف نبود بلکه هر سفر برای او تجربه ای معنوی به همراه داشت.

توشه این سفرها برای سعدی سرشار از قصه ها، روایات و مشاهداتی بود که ریشه در واقعیت زندگی داشت، چنانچه در هر حکایت گلستان، هر عبارت از پس هزاران تجربه و آزمایش به شیوه ای یقینی بیان می گردد، به طوری که هر حکایت بیش از آنکه جنبه تخیل و نظر داشته باشد، حاصل دنیای تجارب عملی است. شاید به همین دلیل عینی بودن، پند و اندرزهای سعدی بسیار دلنشین هستند، گرچه نحوه بیان هنرمندانه آن ها نیز سهم عمده ای در این آثار دارد.

آثار سعدی شیرازی علاوه بر اینکه عصاره و چکیده اندیشه ها و تأملات عرفانی، اجتماعی و تربیتی او است، آیینه خصال و منش ملتی کهن است و به همین دلیل هرگز شکوه و درخشش خود را از دست نخواهد داد.

با چنین شکوه و عظمتی است که آرامگاه شیخ اجل میعادگاه دوستدارانش از سراسر دنیا می گردد، آرامگاهی که در حال حاضر یکی از برترین و بهترین مقاصد گردشگری در کشور شناخته می گردد و گردشگرانی که به استان فارس سفر می نمایند، علاوه بر بازدید از تخت جمشید، پاسارگاد و مجموعه حافظیه و... با حضور در سعدیه شیراز، ضمن آشنایی هرچه بیشتر با شاعر عظیم ایران زمین، به تماشای این محوطه تاریخی و گردشگری می نشینند.

به امید بهره مندی هرچه افزون تر از گنجینه ارزشمند شیخ اجل، یاد روز سعدی را گرامی می داریم و در راستا معرفی هرچه بیشتر میراث بی بدیلش به دنیایان می کوشیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1667

به "پیغام مونسان به مناسبت روز بزرگداشت سعدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام مونسان به مناسبت روز بزرگداشت سعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید